Enter your keyword

Cenzura

Fotografie zpěvačky Marty Kubišové, která nesměla z politických důvodů téměř dvacet let vystupovat, pořídila Státní bezpečnost při jejím sledování 20. dubna 1978 v pražské ulici Na Příkopě. Na snímku je označena kroužkem (ABS)

Čtvrtý společný rys typický pro totalitní režimy je informační monopol vládnoucí strany, který je udržován vedle jiného za pomocí cenzury. V období let 1948–1989 byla v Československu s krátkou přestávkou v období Pražského jara cenzura velmi rozsáhlá. Týkala se nejen domácích sdělovacích prostředků, které sloužily výhradně vládnoucí straně, ale také vysílání západních rozhlasových stanic v českém a slovenském jazyce (Rádio Svobodná Evropa, Hlas Ameriky, BBC a další stanice), které bylo dlouhodobě a systematicky rušeno. Kontrolována tajně a masivně byla Státní bezpečností poštovní korespondence pomocí speciálních přístrojů. Postupně byly takto prověřeny miliony zásilek, z nichž řada byla zabavena a nebyla doručena adresátům. Postižena byla různým způsobem řada vydavatelů či distributoři samizdatových či exilových tiskovin. Existovaly také seznamy zakázaných knih. Zásadním způsobem byly upravovány podle potřeby informace o moderních dějinách. Řadě spisovatelů v Československu nevycházely z politických důvodů jejich knihy. Zakazovány byly hrané a dokumentární filmy, zejména natočené v šedesátých letech. Postiženi byli také umělci z dalších oborů, například výtvarníci. Z uvedeného je patrné, nakolik nebyla v období komunistického režimu dodržována svoboda slova, která patří mezi základní lidská práva.

Sídlo československé redakce Rádia Svobodná Evropa v Mnichově v padesátých letech (Archiv Pavla Tigrida)

První strana prvního čísla římského exilového časopisu Listy, leden 1970 (Libri prohibiti)

Leták s pozvánkou na demonstraci v lednu 1989, který vytiskla opoziční skupina České děti (Libri prohibiti)

Jedním ze symbolů Pražského jara se stala píseň Modlitba pro Martu. Znovu zazněla veřejně až v listopadu 1989, kdy ji Marta Kubišová zpívala na velkých pouličních demonstracích (1968)

Cenzura
Jedním ze symbolů Pražského jara se stala píseň Modlitba pro Martu. Znovu zazněla veřejně až v listopadu 1989, kdy ji Marta Kubišová zpívala na velkých pouličních demonstracích (nahrávka je z roku 1968)